Home » Herpak de regie van jouw leven » Waardevolle tool als je gekwetst voelt

Waardevolle tool als je gekwetst voelt

door | 26 jun, 2023 | Herpak de regie van jouw leven

Een hele waardevolle tool die de Body Mind Release methode leert is het begeleiden van gekwetste stukken die we IN ons hebben.

Ik benadruk IN omdat jij nooit gekwetst wordt… iets IN jou wordt opnieuw gekwetst.

Voel even wat dit met jou doet…

Een situatie triggert een eerder bewust of onbewuste vervelende ervaring uit jouw verleden.

Herken je dit?

Denk eens aan een vervelende ervaring waarbij je je gekwetst voelde. Je voelt wellicht die nare gevoelens weer in je lijf en in je hoofd spelen die negatieve gedachtes zich af. En als je in een soortgelijke situatie bent beland dan worden juist die gevoelens en gedachtes IN jou weer getriggerd, toch?

Zo geloofde ik heel sterk dat ik dom was. Ik kan niet meer bewust de ervaring terughalen waarbij deze overtuiging voor het eerst is ontstaan. Ik zie alleen maar vele kleine ervaringen in mijn leven terug waarbij ik hetzelfde nare gevoel voelde en die negatieve gedachtes dacht. Doordat ik dit zo sterk dacht kreeg ik ook de reacties van mijn omgeving waardoor het gekwetste stuk IN mij alleen maar bevestigd werd.

Aan de overtuiging dat ik dom was, zaten veel belemmerende gedachtes vast en een kleinerend gevoel. Elke keer als ik in een situatie terecht kwam waarbij het stuk dom versus slim aan bod kwam voelde ik mezelf dichtklappen en dacht ik dat ik dom was. Situaties die met hoofd rekenen te maken hadden, in gesprek met iemand die termen gebruikte die ik niet kende, als ik de weg moest uitleggen, als ik een vergadering had met leidinggevenden en ga zo maar door.

Elke keer als ik in een soortgelijke situatie kwam, dan nam dat gekwetste stuk IN mij, mij in bescherming.

Dat gekwetste deel wilde namelijk niet weer zo gekwetst worden en nam het roer over. Ik hield me in bepaalde gesprekken afzijdig, ik maakte grapjes erover of ik haalde mezelf naar beneden zodat een ander dit niet hoefde te doen.

Dit vecht en vlucht gedrag zorgde ervoor dat ik niet weer gekwetst raakte. Maar het zorgde ook voor onbalans en zo kwam ik niet verder. Het remde mij af en voorkwam dat ik positieve gevoelens ging ervaren.

 Zo dragen we allerlei gekwetste stukken IN ons mee en kunnen ze ook onderling met elkaar in conflict zijn. Een deel voelt zich onzeker en is bang om te falen, een ander deel is boos en voelt zich niet gezien.

Elke keer als je in een soortgelijke situatie bent beland, zal dat gekwetste deel IN jou het roer overnemen.

En het is juist de bedoeling dat JIJ weer aan het roer komt!

Herpak de regie van jouw leven, is mijn boodschap 😊

Wil je minder getriggerd raken en minder emotioneel reageren dan is het van belang om dat gekwetste stuk IN jou te behandelen. En dat kun je heel goed zelf!

Van belang in dit proces:

Neem afstand en identificeer je er niet mee.

Als je voelt dat het gekwetste stuk IN jou is getriggerd, kun je het volgende doen:

  • Ga ergens even rustig zitten en plaats het gekwetste stuk In jou voor je. Dat kan in gedachten, het kan met een voorwerp. Kies iets wat goed voelt en wat het deel IN jou representeert.

Wat je doet is dat deel IN jou aankijken. Je kunt het deel bijvoorbeeld ook naast je op de stoel neerzetten.

  • Als het gelukt is om vanuit een afstandje te kijken naar dit deel IN jou, vraag het dan waar het last van heeft. Hoe voelt het zich? ( bijvoorbeeld verdrietig, boos, bang, teleurgesteld). Als je het fijn vindt kun je het ook opschrijven. Dit werkt vaak verhelderend.

 

  • Toon begrip voor de gevoelens van het gekwetste stuk IN jou. Het heeft namelijk genoeg meegemaakt waardoor het zich zo voelt. Erken dat het heel logisch is dat het zich zo voelt.

 

  • Op deze manier kan het gekwetste stuk ontspannen. Het enige wat dit deel IN jou wil is gezien, gehoord en begrepen voelen. Ga net zolang door met begrip tonen totdat je ontspanning voelt.

Met deze stappen kun je gaan oefenen en ervaren wat het met je doet. Het kan zijn dat het in het begin gek of onwennig voelt. Dat is heel normaal. Doe het vooral op een manier die goed voelt voor jou.

  • Als je voelt dat het stuk IN jou rustiger is geworden neem JIJ het roer over. Het is tijd dat JIJ gaat kiezen om het gekwetste stuk stap voor stap los te gaan laten. Het dient JOU niet meer. Spreek uit of schrijf op waar je NU voor wilt kiezen. Zie het voor je en voel wat dit met je doet. Laat dit gevoel groter worden.

Oefen dit zo vaak mogelijk en dan zal je ervaren dat je minder emotioneel zal reageren en kiest voor het krachtige gevoel.

 

Wil je hier meer over weten en gericht aan de slag?

Dat kun je voor het gehele Body Mind Release traject gaan.

Ik leer je de unieke loslaat en terughaal methode aan en test dan heel specifiek voor je uit waar je ballast zich bevind en wat je op alle niveau’s mag loslaten. Daarna kun jij je richten op het terughalen van positieve gevoelens.

Ik vertel je er alles over tijdens een gratis kennismakingsgesprek. Stuur me een bericht in de contact pagina.

Over mij

In mijn blogs deel ik met veel plezier mijn eigen reis van persoonlijke groei en ontwikkeling. En neem ik situaties, uit mijn coachpraktijk, mee waarbij het thema “herpak de regie van je leven” centraal staat.

Lees hier mijn meest recente artikelen

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin